Η Θεία Γέννησις, Ευαγγέλια και Ιστορία
Φέτος όλος ο κόσμος ετοιμάζεται να γιορτάσει τα Χριστούγεννα υπό ιδιαίτερες συνθήκες, μέσα σε μια μάλλον βαριά ατμόσφαιρα, λόγω του COVID-19.
Παραδοσιακά, οι μεγάλες θρησκευτικές εορτές φέρνουν κοντά τα μέλη της οικογένειας, ωστόσο η πανδημία έχει δημιουργήσει ένα ιδιαίτερο περιβάλλον, σε παγκόσμιο επίπεδο. Βέβαια, τα Χριστούγεννα διατηρούν τον ιδιαίτερο πνευματικό τους χαρακτήρα, ενώ οι προσπάθειες για ιστορικές προσεγγίσεις στη Θεία Γέννηση μας προσφέρουν γνώσεις και νέους ορίζοντες.
Οι περισσότερες πληροφορίες που έχουμε για τη γέννηση του Ιησού, αντλούνται κυρίως από τα κείμενα των Ευαγγελίων. Υπάρχουν όμως και αναφορές για την ύπαρξη του Χριστού, από ιστορικούς του 1ου αιώνα, όπως ο Εβραίος λόγιος Ιώσηπος Φλάβιος και ο Ρωμαίος Τάκιτος, χρονογράφους αλλά και σε αρχαία κείμενα της εποχής.
Ο εορτασμός ξεκίνησε τον 4ο αιώνα, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της εποχής. Η πραγματική ημερομηνία, αλλά και το έτος της γέννησης του Χριστού, αποτελούν πλέον αντικείμενο μελέτης από τους επιστήμονες, θεολόγους, ιστορικούς και αστρονόμους, σε μια προσπάθεια συγκερασμού των περιγραφών των Ευαγγελίων και των ιστορικών στοιχείων.
Οι αρχαίοι συνήθιζαν για τη χρονολόγηση να χρησιμοποιούν ως σημείο αναφοράς ένα σημαντικό γεγονός. Για παράδειγμα, οι Έλληνες είχαν ως βάση το έτος της τέλεσης των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων, το 776 π.Χ.. Εδώ όμως υπάρχει το παράδοξο ότι απουσιάζει το έτος 0.
Η θρησκευτική παράδοση
Σύμφωνα με τα Ευαγγέλια ο Ιωσήφ και η Παρθένος Μαρία πηγαίνουν στη Βηθλεέμ, μετά τη διαταγή του Ρωμαίου Αυτοκράτορα για απογραφή του πληθυσμού. Αδυνατώντας να βρουν κατάλυμμα, η οικογένεια καταλήγει στη φάτνη, όπου θα έρθει στον κόσμο το Θείο Βρέφος, ο Σωτήρας του κόσμου, περιβαλλόμενος από ταπεινούς βοσκούς, με τα χειμαδιά τους. Την ίδια περίοδο, εμφανίζεται την περιοχή μια ομάδα σοφών, πιθανώς Χαλδαίοι Ζωροάστρες ιερείς, ο Μελχιόρ, ο Γασπάρ και ο Μπαλτάσαρ. Πρόκειται για τους “3 μάγους”, που οδηγήθηκαν από το περίφημο “Αστέρι της Βηθλεέμ”, που αναφέρεται στο Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο και στο απόκρυφο πρωτευαγγέλιο του Αγίου Ιακώβου. Η επίσκεψη τους στον τοπικό βασιλιά Ηρώδη, θορυβεί τον παρανοϊκό άρχοντα, ο οποίος διατάζει τη σφαγή όλων των αρρένων έως 2 ετών σε όλη την περιοχή, σύμφωνα με το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο. Στο πρόσωπο του νεογέννητου Μεσσία έβλεπε έναν ανταγωνιστή. Ο αριθμός των νηπίων που αναφέρεται, 14.000, είναι σίγουρα υπερβολικός. Η Αγία Οικογένεια διαφεύγει στην Αίγυπτο.
Τα ιστορικά γεγονότα
-Η απογραφή του Αυτοκράτορα Αυγούστου διενεργείται στην Ιουδαία μεταξύ 8 και 7 π.Χ..
-Ο Ηρώδης πέθανε το 4 π.Χ., στην Ιεριχώ. Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του, εκτέλεσε τρεις από τους γιους του, τον Αλέξανδρο, τον Αριστόβουλο και τον Αντίπατρο.
Αστρονομία
-Οι πλανήτες Δίας και Κρόνος πλησίασαν πολύ μεταξύ τους, σε απόσταση 1 μοίρας, 3 φορές μέσα στο 7 π.Χ., στις 27/5, στις 6/10 και στις 1/12, κάνοντας τριπλή σύνοδο. Στις 25/2 στο φαινόμενο της συνόδου μετείχε και ο πλανήτης Άρης, σχηματίζοντας ισοσκελές τρίγωνο, εν μέσω του ζωδίου των Ιχθύων, που ήταν σύμβολο των Ιουδαίων, ενώ ύστερα το υιοθέτησαν και οι Χριστιανοί.
-Το 3 π.Χ. ο Δίας ήρθε σε σύνοδο με την Αφροδίτη και το επόμενο έτος με το αστέρι Regulus. Τον Ιούνιο του 2 π.Χ., οι δύο αυτοί πλανήτες ξαναέκαναν σύνοδο κοντά στο Regulus. Αυτή η εκδοχή μεταφέρει τα γεγονότα κατά 5 χρόνια.
Η χρονική τοποθέτηση της Γέννησης του Χριστού
-Ο Ιησούς πιθανολογείται ότι γεννήθηκε άνοιξη ή φθινόπωρο. Σε αυτή την προσέγγιση συνηγορούν και οι περιγραφές των Ευαγγελίων του Ματθαίου και του Λουκά για τη φάτνη, με τα χειμαδιά των βοσκών. Η χρονολογία υπολογίστηκε το 532 από το Διονύσιο το Μικρό, έχοντας υπόψη την ίδρυση της Ρώμης, που τότε λειτουργούσε ως χρονολογία βάσης. Αυτή όμως, το 753 π.Χ., είχε καθιερωθεί χωρίς σαφείς ιστορικές πηγές. Ο Σκύθης μοναχός δεν είχε και πολλά επιστημονικά “εργαλεία” στη διάθεσή του.
Συμβολισμοί και εορτασμοί έχουν πάντα τη δική τους σημασία στη ζωή των ανθρώπων. Αποτελούν ευκαιρίες για ανανέωση, ανασύνταξη και ανάπτυξη των σχέσεων μεταξύ φίλων και συγγενών.
Τα Χριστούγεννα φέτος χαρακτηρίζονται από κάποια ιδιορρυθμία. Είναι αναγκαίο όμως, η ελπίδα να επικρατήσει στις ψυχές των ανθρώπων.
Πηγές: Wikipedia, physics4u, mixanitouxronou, sostis.gr